20120616-220641.jpg
Tänka sig att för ungefär fem år sedan var jag & min blivande uppfödarmamma Eva på ultraljud, för att kolla om den där schäfern med de allra finaste och klokaste ögonen hade några valpisar i sin mage. Veterinären sa att det endast fanns ett fåtal valpar, så mitt hopp om en egen schäfer var inte så hög efter besöket. Sedan att jag inte riktigtriktigt hade mamma & pappa på min sida precis var väl såklart ett litet problem också..

Men en dag när jag & mina kompisar gick på stan, den 21 november för att vara precis, fick jag ett mms av Eva. På bilden var det den förstfödda valpen, en grå tik. Sedan visade det sig att det blev hela nio stycken valpar, där tre var tikar. Och jag skulle få en av de!!
DSC_0870kop

Hur jag fick med mig mamma och pappa på min sida låter jag vara osagt, kanske var de smarta för sitt eget bästa och lät sin dotter skaffa sig en hund, så tjatet äntligen skulle kunna nå sitt slut.

Tikarna fick färgfördelningen, två gråa och en svart/brun. Och jag ville ha en svart/brun, såklart, de var ju finast! Men när veckorna gick insåg jag att det är gulingen som ska bli min, & den gråa lilla tjejen blev min.
295229_10150927852976099_998156923_n
Och så var det menat. Det finns ingen hund som har betytt så mycket som denna gråa gör för mig, och det finns ingen kommande hund som kommer ha samma betydelse som hon har haft i mitt liv.
Från att ha varit grön inom brukshundsklubben, har vi utvecklat oss till aktiva tävlande och utbildat mig till instruktör. För att inte tala om hur många kontakter och vänner jag har fått genom tävlandet, tränandet och kurser, men framförallt hur man har utvecklas som människa!

Det finns ingen hund som älskat mig så mycket som denna hund gör, och som verkligen ställer upp, på alla mest konstiga påhitt som hon råkar ut för, bara för att hon råkas leva med mig…

Jag älskar denna hund över alla andra hundar på denna jord, men framförallt älskar jag denna hund för att hon är så ärlig, men mest av allt älskar jag denna hund för att hon har fått mig att känna viljan att ge upp till ändra sig och nå våra mål. Hon har fått mig att förstå att träning, struktur och planering ger resultat. Hon har fått mig att förstå att förtvivlan och frustration inte leder någonvart, utan att horn i pannan, kärlek till det man håller på med & tålamod har en stor inverkan på vårat lyckanden. Hon har fått mig att förstå att misslyckande inte är något dåligt, utan att det i själva verket för något bra med sig, om man bara lyckas och ha viljan att hitta det där positiva. För allt negativt för något positivt med sig, på ett eller annat sätt!

Jag kommer älska mina andra hundar också, men kärleken till denna hund kommer alltid vara något speciellt, och jag kommer vara evigt tacksam till mamma & pappa som tillät mig skaffa Nittris & som ställer upp att vara hundvakt när livet har lite för mycket saker för sig, till Eva som vågade sälja en valp till en ung tjej & som alltid ställt upp som en underbar uppfödare ska & till alla träningskompisar genom åren som hjälpt, stöttat och gjort att hundträning & tävling är roligt! Utan er, hade vi inte stått där vi står idag helt enkelt! Så tack för att ni gjorde att det blev så fantastiskt!

Men framförallt lillan, som har gjort det så enkelt att som femtonåring skaffa en hund utan att ha råkat ut för några stora missöden. Visst det har varit blod, svett och tårar att tränat upp denna hund, och det kan det vara även idag, men hörni, det är väl lite utav charmen, för ärligt, hur roligt vore det om allt bara gick på räls liksom??! ; )
539994_10150935573688670_75659523_n

nittrared.

